Tuesday, December 15, 2009

Sekitar "Event"

Jumaat - 11 Disember,
Hari ini merupakan cuti umum bagi Negeri Selangor sempena sambutan Hari Keputeraan D.Y.M.M Sultan Selangor yang ke 64. Saya meluangkan masa ke Larian Rakyat di Shah Alam. Memandangkan saya dan 3 rakan tidak mendaftar sebagai peserta larian yang sah, kami akhirnya memilih untuk menjadi peserta separuh jalan dengan 'berjogging" bersama peserta larian rakyat. Selepas jam 8.30 pagi saya terpaksa menukar pakaian di tandas yang masih tidak siap di bangunan ICT untuk membantu program bagi acara penutup. Bermula dengan seluar sukan pendek, saya akhirnya mengenakan jeans dan t-shirt berkolar untuk nampak lebih kasual dan tertib. Saya juga dipaksa rela untuk menjadi ahli PANTAS oleh Dr Daroyah. Saya tidak dapat menghadiri mesyuarat pada petang Jumaat kerana terpaksa bergegas ke Negeri Sembilan.

Sabtu - 12 Disember,
Sabtu yang sangat menyeronokkan apabila saya tempuhi waktu senggang pagi saya dengan shopping di The Curve dan bejumpa dengan rakan-rakan yang baru pulang dari UK dan Sweeden. Sebagai tanda sokongan program kerjasama, saya meluangkan masa di Festival Kebudayaan Universiti-Universiti Malaysia (FEStKUM) 2009, Pertandingan Muzik Akustik di UiTM Shah Alam. Saya tersenyum apabila melihat logo MBSA terpampang di pentas dan juru acara menyebut berkali-kali ucapan terima kasih dan penghargaan kepada MBSA. Saya juga sedar bantuan yang diberi adalah minima sahaja. Program yang bermula pada jam 8 malam berakhir pada jam 1.00 pagi. Sungguh penat tetapi ia tetap menghiburkan halwa telinga. Saya tiba di rumah jam 1.50 pagi.

Ahad - 13 Disember,
Saya keluar dari rumah jam 6.30 pagi untuk ke ICT bagi acara Selangor Car Vintage. Lebih kurang 7.15 pagi saya tiba di ICT, saya hanya melihat 5 kelibat manusia di ICT. Saya dimaklumkan oleh Datuk Lim, saya dikehendaki menjadi emcee di kediaman rasmi Dato Menteri Besar Selangor bagi acara sambutan dan minum pagi peserta konvoi Selangor Car Vintage. Saya hadir ke program untuk mewakili Jabatan Korporat seperti diminta. Saya rasa terkasima dan tidak mampu menolak apabila "dia" memberitahu saya sudah memaklumkan kepada Datuk Bandar dan pejabat MB. Saya akur dengan terpaksa. Selepas majlis tamat di kediaman rasmi Dato Menteri Besar Selangor, saya berhajat untuk terus pulang ke Kuala Lumpur. Sekali saya "diarahkan" untuk menjadi emcee di ICT pula, dibekalkan dengan mikrofon dan tanpa skrip, saya diminta untuk mengacarakan majlis di dalam Bahasa Inggeris. Saya terpaksa dengan rela apabila nama Datuk Bandar disebut lagi. Justeru, sepanjang majlis berlangsung saya harus menunjukkan sikap profesionalisme saya selaku penjawat awam. Tuntasnya, saya sebenarnya tidak selesa dengan "permainan" ini.

Isnin - 14 Disember,
Memulakan pagi Isnin di Hotel Concorde Shah Alam bagi menguruskan kumpulan koir.


No comments:

Post a Comment